1940-1965

Uit de oorlogsjaren 1040-1945 is ons weinig bekend over de Maria. Wel zijn uit het eerste oorlogsjaar een identiteitsplaatje bewaard gebleven en een krantenbericht over een omgekomen Franse soldaat.

De rampnacht van 31 januari op 1 februari 1953 (begin van de watersnoodramp) was zo’n beetje de eerste keer dat veerman Maas ‘nee’ moest zeggen op verzoeken tot overzetten. Het was té gevaarlijk. In een van de krantenstukjes in het hoofdstukje ‘1965: Afscheid van de veerdienst’ is daar meer over te lezen.

Op een andere plek lezen we dat veerman Maas met de Maria in de dagen erna vele, vele keren omgekomen eilandbewoners uit het water heeft gehaald.

Bericht over omgekomen Franse soldaat.
1953: de Maria in het tramhaventje van Zijpe, met schipper Nelis Maas; op de achtergrond het havenlicht en de tramremise.

Nog tot 1953 zou de Maria, behalve als watertaxi avant la lettre ook nog een rol vervullen als schakel in het tramnet van de RTM. In 1953, na de watersnoodramp, werd de tramdienst beëindigd, door …

Augustus 1949: de tramlijn Zijpe-Zierikzee-Burg-Haamstede in zijn nadagen. Februari 1953 was het definitief over met de tramlijn. Op Flakkee en andere eilanden zou die nog jaren blijven rijden. (Met dank aan Jamie Arcadison)

Na de watersnoodramp kwamen drie grote Moerdijk-autoveerponten ter beschikking van Zeeland, waaronder de Moerdijk en de Willemsdorp. Deze hadden o.a. dienst gedaan op het Haringvliet, voor het traject Moerdijk-Willemsdorp. Later, toen ze in dienst kwamen in Zeeland en bij de RTM, werden ze Krammer en Zijpe gedoopt. Het waren kopladingsponten, wat ze geschikt maakte voor het almaar toenemende autoverkeer. De Krammer kwam in 1953 in dienst, de Zijpe in 1959; de oude Zijpe was al in 1956 verkocht.

De Krammer en de Zijpe werden, met hun typerende silhouetten, bekende verschijningen op het Zijpe, als grote zusjes van de Maria. Dit leverde een aantal mooie plaatjes op.

Onderstaande foto hangt in groot formaat in ’t Veerhuis in Anna Jacobapolder. Vanuit dit veerhuis exploiteren Eric en Karin Moerland vandaag de dag in het zomerseizoen een veerdienst over het traject Zijpe – Anna Jacobapolder voor toeristen.

(Bij toeval zagen we de foto op televisie tijdens het Koninklijk bezoek van Willem Alexander en Maxima aan Zeeland, op 16 oktober 2018, waarna we hebben uitgezocht waar die foto vandaan kwam.)

Omstreeks 1954: de Maria met autoveerboot Krammer (beeldbank Zeeland).

Hieronder weer twee foto’s van Ochtman, gedateerd 1955-1960.
De Maria vaart in het kielzog van de autoveerboten van de RTM Krammer en Zijpe het haventje van Zijpe uit. Op de achtergrond de veerhaven van Anna Jacobapolder.

De Maria in het kielzog van de Krammer en de Zijpe (1955-1960, Ochtman nr O-3455).
Even later (Ochtman nr O-3456).

Twee foto’s met Jan, zoon van Nelis, aan het stuur:

Nogmaals Jan en een foto met Nelis:

Zowel van de Maria als van de Jannis is een prentbriefkaart gemaakt; zie de foto’s hieronder. Naar het voorbeeld van die van de Maria heeft Kees de Raat, kleinzoon van Nelis, een gouache gemaakt. In kleur, “omdat alles wat van de Maria is overgeleverd in zwart-wit is”.

Prentbriefkaart van de Maria, alias 'Veerboot Maas', rond 1960.
Gouache van de Maria, gemaakt door Kees de Raat (kleinzoon van Nelis Maas).
Prentbriefkaart Jannis, met de karakteristieke tweede hut (schatting: rond 1960).
De Jannis, opgelegd in Anna-Jacobapolder.

Flandria Koning heeft een prachtige animatie gemaakt van de Krammer, de Zijpe en de Maria, die elkaar op het Zijpe ontmoeten. Hieronder twee stills.

De Zijpe en de Maria op weg naar 'de polder'; de Krammer is op de terugweg.
Een ogenblik later.