1923: Start van de veerdienst

Eind oktober of november 1923: de vermoedelijk eerste foto van de Maria: aankomst in het haventje (Zijpe) bij Bruinisse. De Maria komt hier mogelijk rechtstreeks vanaf de bouwwerf. De motor (een Brons 12pk) zou – zonder enig mankeren – tenminste tot 1965 dienst doen.

De vermoedelijk eerste foto van de Maria (eind 1923).

De Maria werd gebouwd bij N.V. Scheepswerf Akerboom te Boskoop, zoals te lezen in onderstaande ‘ligger’ van de Scheepsmetingsdienst.
Dergelijke liggers worden nog steeds bijgehouden: de onderaan genoemde inschrijving in het Bestand Historische Schepen (BHS), de database van de Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB) dateert van 2022. De Maria staat ook ingeschreven in het Register Varend Erfgoed Nederland (RVEN).

Ligger Scheepsmetingsdienst.
1923 Meetbrief (0)
previous arrow
next arrow

Meetbrief
Het schip is bij Akerboom ook gemeten. De meetbrief is met de witte navigatiepijltjes (of door te swipen) door te bladeren.

Start van de veerdienst
En zo maakte veerman C.J. (Nelis) Maas de start van de veerdienst met de Maria bekend aan het reizend publiek.

Nelis Maas maakt de veerdienst bekend aan het reizend publiek.

De Maria voer vanuit Zijpe bij Bruinisse (Duiveland) vooral op Anna Jacoba-polder (Sint Philipsland). Maar ook op Sint Annaland (Tholen) en op Battenoord, Herkingen en de Hoek van Sint-Jacob (Overflakkee).

Geen geregelde dienst maar:

“(…) Op verzoek der reizigers altijd gelegenheid tot overzetten, zoowel bij dag als bij nacht.”

En dat heeft veerman C.J. (Nelis) Maas tot 1965 meer dan waargemaakt! Zodat hij aan het eind van zijn loopbaan niet zonder trots kon zeggen: “Ik heb nog nooit een mens geweigerd, hoe laat hij ook kwam.” Niet voor niets groeide hij samen met zijn broer Jacob uit tot een plaatselijke beroemdheid.