2014-2023

In augustus 2014 werden wij (Leo Wiegerink en Pieta van het Veld) eigenaar van de Maria. Wat een leuk en mooi schip en dan ook nog met zo’n bijzondere historie!

In het voorjaar van 2015 brachten we geruime tijd door op werf de Vooruit in Zaandam, want die historie had wel de nodige sporen nagelaten …..

Voorjaar 2015: drastische aanpak van het onderwaterschip: platen voor een nieuwe eeuw!
Maar niet alleen dat!
Met de Maria naar Sail (augustus 2015).
En weer terug aan het haventje aan de Diemerzeedijk.
Een heuse sleepklus.

Iedereen denkt altijd dat de Maria een sleepbootje is. Steeds moeten we daarom uitleggen dat zij nooit heeft gesleept maar dat het een veerbootje was en ook als zodanig gebouwd. Des te leuker vonden we het dat we toch één keer een heuse sleepklus hebben gedaan, toen iemand van onze watersportvereniging ons vroeg een casco van Aalsmeer naar Amsterdam te slepen. Het kwam ook nu weer goed uit dat de Maria met neergeklapte stuurhut zo’n geringe kruiphoogte heeft!

Met neergeklapte stuurhut onder een lage brug door.
In de Hoogeveense sluis, deel van de Drentse turfroute (2016).
In het voormalige Zuiderzeehaventje van Blokzijl, nu tegenover de Noord-Oostpolder (2016).
Bij Workum (2017).
In haventje Wijland aan de Randmeren (2017).
In de museumhaven van Den Helder (2018).
Op het meertje De Leien, ten noorden van Drachten (2021).

In 2019 was de waterstand overal erg laag; we waren erop voorbereid en toch lieten we ons bij de Ganzensluis (aan de IJssel, tegenover Kampen) verrassen en liepen we daar op een kribbetje: einde van de laatste oude, ijzeren schroef! Het bleek een blessing in disguise: met de mooie, nieuwe bronzen schroef met de juiste spoed (passend bij o.a. de Volvo Penta) voer de Maria stukken beter! Later lazen we dat de ijzeren schroeven sowieso niet zo’n lang leven hadden, vanwege de corrosie door het zoute water.

Op het water is dezelfde plek altijd weer anders.
Zoals hier bij het Giethoornse meer.

Begin 2024: inschrijving in het RVEN (Register Varend Erfgoed Nederland), beheerd door de FVEN (Federatie Vrarend Erfgoed Nederland). De FVEN is een federatie van verschillende behoudsverenigingen. Met de Maria zijn wij lid van de LVBHB (Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig). Behalve een gevoel van erkenning van de historische waarde heeft inschrijving nog een belangrijk voordeel: dispensatie voor de steeds strengere regels voor varen op diesel, zoals die met ingang van 2025 in Amsterdam worden ingevoerd.

Registratie als varend erfgoed.

Lang niet alles is, zoals het stuurwiel op de foto, nog origineel aan de Maria, maar zij heeft wel haar bijzondere karakter behouden als op-en-top Amsterdammertje. We hopen dat zij nog een lang leven is beschoren!

Het originele stuurwiel.